Oma-valikko
yläbanneri
   
Hae jäsenyrityksiä koko Suomen alueelta Hae jäsenyrityksiä Vihdistä Yrityspörssi: myydään ja ostetaan yrityksiä Liity Yrittäjien jäseneksi kätevästi netissä!
  Vihdin Yrittäjät / vuoden yrittäjä  
  Vuoden Yrittäjä Vihdissä (huom. sivun lopussa on aikaisempien Vuoden Yrittäjien luettelo)
 

 
Vuoden Yrittäjä

Vuoden Yrittäjän palkinto

Vuoden Yrittäjä 2013 Vihdissä: Liikenne Satuli Oy, Tuula Vuori-Satuli ja Aarni Satuli

 

Vuoden Yrittäjän valinta julkistettiin Vihdin Yrittäjät ry:n Y-juhlan yhteydessä Air Hotelissa 5.10.2013.

Vihdin Yrittäjät ry onnittelee lämpimästi Vuoden Yrittäjiä ja toivottaa heille sekä yritykselleen mitä parhainta menestystä!

 

 

Alla on Luoteis-Uusimaa -lehden tekemä Vuoden Yrittäjän esittelyjuttu, joka on julkaistu Luoteis-Uusimaassa 8.10.2013 (toimittaja Marja Keski-Luopa).

                                                                                                 kuva: Veikko Sirkiä

 
Vuoden Yrittäjät Tuula Vuori-Satuli ja Aarni Satuli

Luoteis-Uusimaa 8.10.2013

Luotettavuus ja turvallisuus johtotähtinä
Liikenne Satuli Oy on Vuoden yrittäjä

– Olipa yllätys! Tunnemme kiitollisuutta siitä, että toiset yrittäjät arvostavat toimintaamme. Teemme näkyvää työtä, ja leipämme tulee Vihdistä: Asiakkaitamme ovat Vihdin kunta, järjestöt, koulut, yritykset ja seurakunta.
– Vuoden vihtiläisyrittäjäksi valinta on arvokas asia, sanovat Liikenne Satuli Oy:n yrittäjät Tuula Vuori-Satuli ja Aarni Satuli.

Liikenne Satuli Oy on vihtiläinen linja-autoyhtiö, jolla on aikataulun mukaista linjaliikennettä, koululaiskuljetuksia sekä palveluliikennettä Vihdissä. Vahva tukijalka yritykselle on tilausliikenne.
– Se on päätetty, että hampaat irvessä tätä ei tehdä. Yrittämisenkin pitää olla hauskaa!
– Yrittäjä ei voi antaa määräysvaltaa muualle. Firma ja henkilöstö elää meidän arvojemme mukaan: johtotähtinä ovat luotettavuus ja turvallisuus.

Autoilua geeneissä?

Satulien koti sekä Liikenne Satuli Oy:n varikko ja korjaamo ovat Olkkalassa.
– Oma korjaamo on ehdoton juttu: omavaraisuus lisää tehokkuutta, sanoo Aarni.
Tärkeä paikka monellakin tapaa on Otalampi, jossa on perheen ’’piilopirtti’’. Aarni on kotoisin Otalammelta ja liikennöitsijä jo kolmannessa polvessa. Tuula on autoilijan tytär Nummelasta.
Tuulalta puuttui ajokortista vielä yksi tähti, ja hän meni Aarnin isältä Erkki Satulilta lainaamaan linja-autoa insinööriajoa varten. Kohtalo puuttui peliin, kun Tuula ja Aarni tapasivat. Nyt he ovat olleet yhdessä 24 vuotta.
Heidän silmäteränsä, tammikuussa kolme vuotta täyttävä Onneli tuntuu myös olevan autotyttö.
– Hän ei muuta tekisi kuin istuisi linja-autossa. Henkilöautossakin hän tykkää olla. Geeneissä täytyy olla jotakin, naurahtavat Tuula ja Aarni.

Eri kokoisia linja-autoja 12

Kun Tuula ja Aarni perustivat Liikenne Satuli Oy:n vuonna 1996, yhtiöllä oli yksi linja-auto. Nyt 10 – 63-paikkaisia linja-autoja on 12, joista suurin osa pienkalustoa.
– Yritys on kasvanut hallitusti. Meillä kävi myös tuuri, sillä ensimmäinen palkkaamamme työntekijä oli niin hyvä ja luotettava, mikä madalsi kynnystä ottaa seuraava. Tämä ensimmäinen työntekijämme ajaa meille vieläkin, vaikka on jo eläkkeellä.
– Työllistämme nyt yhteensä toistakymmentä ihmistä: itsemme lisäksi kuusi vakituista ja neljä tilapäistä työntekijää sekä kaksi alihankkijaa. Meillä on uskomattoman hyvä porukka!
Yrittäjät tekivät pitkään itse kaikkea, ajamisesta siivoukseen. Tuula hoiti koko taloushallinnon ja Aarni vastasi korjaamopuolesta.

Opittu delegoimaan

– Konseptia piti muuttaa, koska yritys on kasvanut ja meillä on pieni lapsi. Taloushallintoa on siirretty tilitoimistoon, mikä on iso helpotus. Palkanmaksu on pidetty itsellä, kertoo Tuula. Hän ei enää aja säännöllisesti, mutta on varalla, jos kuljettajaa tarvitaan.
– On opittu delegoimaan. Yrittämisessä yleensäkin kannattaa siirtää toisille sellaiset työt, jotka eivät tunnu omilta, lisää Aarni. Hän ajaa päivittäin.
Toukokuu retkineen on alan huippusesonkia. Viime toukokuussa Satuleille tuli outo olo. Piha oli tyhjä autoista ja he kaksin pihassa. Mitäs nyt?
– Teimme pienen kotiseuturetken naapuriin Kourlankoskelle.

Viisi säännöllistä linja-autovuoroa

Liikenne Satuli ajaa koulupäivisin Vihdissä viittä säännöllistä linja-autovuoroa, joista yksi on Vihdin kunnan ostama ja loput yhtiön omalla linjaliikenneluvalla.
Esimerkiksi Herrakunnan, Haimoon, Selin, Otalammen, Siippoon ja Ojakkalan kautta Nummelaan ajava aamuvuoro palvelee ammattikoululaisia ja lukiolaisia.
Vihtijärveltä kirkonkylän kautta Otalammelle ajettava vuoro puolestaan palvelee kirkonkylän ja Otalammen kouluja käyviä.
– Iso kiitos siitä, että Herrakunnan-Vihtijärven tie on asfaltoitu: Nyt vesi valuu tieltä pois eikä jäädy, kuten ennen. Hyvä, että myös Suonpääntiellä on nykyään asfaltti.
– Nastarenkaat on ympäri kaikissa autoissamme, se on perua asfaltittomalta Herrakunnantieltä!

Palveluliikenne suosittua

Liikenne Satuli on menestynyt Vihdin kunnan liikennöintikilpailutuksissa.
– Mieluiten ajammekin oman kunnan alueella. Sellaista duunia pyrimme tekemään, että kehtaamme näyttää naamamme kylällä.
– Osallistumme toki myös lähikuntien kilpailutuksiin. Jollei kilpailutuksissa menesty, on ajettava toimintaa alas. Onneksi sitä ei ole tarvinnut tehdä vuosiin.
Liikenne Satuli ajaa palveluliikenneautoa kyliltä Nummelaan kolmesti viikossa.
– Palveluliikenne on suosittua. Olisi hyvä saada lisääkin Nummelaan suuntautuvaa palveluliikennettä yhteistyössä kunnan kanssa. Nummelassa ovat palvelut, ja sieltä on hyvät bussiyhteydet Helsinkiin, Satulit toteavat.

Koulukuljetus on kasvatustapahtuma

Liikenne Satuli hoitaa myös ison osan Vihdin kunnan koulukuljetuksista.
Otalammen koulu on suurin, ja yhtiö kuljettaa lisäksi Ojakkalan, Tervalammen, Huhmarnummen ja Nummelan koulujen oppilaita yhdessä Taksibluen kanssa.
Tuula Vuori-Satuli painottaa, että koulukuljetus ei ole irrallinen asia vaan osa lapsen koulupäivää.
– Kuljetuksen pitää olla turvallinen tapahtuma, johon kodit luottavat. Kuljetus on myös kasvatustapahtuma. Meidän asia on huolehtia, että se onnistuu – siitä saamme kunnalta palkan.
Satulit toteavat, että koulukuljetuksissa löytyy aina parannettavaa. Siitä he ovat iloisia, että heidän kuljettajistaan on tullut myönteistä palautetta.

Tilausajopuoli on vahva

Sekä Aarni että Tuula ovat kuljettaneet vihtiläisiä ja monia muitakin ryhmiä mm. teatterissa, Lapissa ja viikkojenkin ulkomaanreissuilla. Niistä on jäänyt mukavia muistoja, mutta enää eivät yrittäjät voi itse lähteä pitkiin ajoihin.
– Tilausajopuoli on meillä vahva. Ei ole varaa vähentää kalustoa, jota löytyy monenlaiseen tarpeeseen. Meillä on paljon pitkäaikaisia asiakkaita, joille aina järjestetään auto. Uusille asiakkaille joutuu valitettavasti toisinaan myymään ei-oota.
Saman alan yhteistyökumppanit ovat tärkeitä, korostavat Satulit.
– Yhteistyökumppanimme ovat Asko Häyrisen Taksiblue sekä Vihdin Liikenne, jonka toimitusjohtaja on Aarnin serkku Jouni Lehtimäki.

Linja-autoala on murroksessa

Linja-autoala on murroksessa. Myös perinteisten linjavuorojen kilpailutus on jo alkanut. Kilpailutuksen hoitaa ELY-keskus, ja vuoden 2019 jälkeen kaikkien vuorojen pitäisi olla kilpailutettuja.
– Hyvä, että kilpailutetaan. Siihen olisi pitänyt mennä jo aiemmin. Kyse on asiakkaan palvelusta – toivottavasti asiakaslähtöisyys pääsee kilpailutusten myötä enemmän esille, sanovat Satulit. Heidän vuoronsa menee kilpailutukseen vuonna 2018.
– Uhkana on kuintekin se, että jos vaaditaan esimerkiksi 30 auton sarjoja, se ajaa pienet yritykset ulos, jollei yhteenliittymiä sallita. Helsingin seudulla pieniä on jo hävinnyt.
– Tulevaisuudesta ei tiedä. Epävarmuutta on täytynyt oppia sietämään. – mkl  

   kuva: Marja Keski-Luopa

– Yhdessä teemme päätökset ja kannamme vastuun. Yhdessä yrittäminen on voimavara: Kahden ihmisen voimin hyvät ratkaisut löytyvät helpommin, sanovat 24 vuotta yhdessä olleet Tuula Vuori-Satuli ja Aarni Satuli.
 
– Tämä on 100-prosenttisesti palveluammatti, sanoo Aarni Satuli. Hän on edelleen ratissa päivittäin.
 
– Meillä on upea, ammattilaitoinen henkilökunta, kiittää Tuula Vuori-Satuli. Linja-autossa häämöttää kuljettaja Keijo Kontio, yrityksen ensimmäinen työntekijä. Hän tekee ajokeikkaa vielä eläkkeelläkin.
 

Liikenne Satuli Oy

Päätoimiala: Linja-autoliikenne: linjaliikennettä, koululaiskuljetuksia, palveluliikennettä ja tilausajoa.
Perustettu: 1996.
Omistajat: Tuula Vuori-Satuli ja Aarni Satuli.
Henkilöstö: Yrittäjät mukaan lukien 8 vakituista, 4 tilapäistyöntekijää. Lisäksi 2 alihankkijaa.
Vuosiliikevaihto: Noin miljoona euoa.
Sijainti: toimisto, varikko ja korjaamo Olkkalassa.

Satulin suvulla pitkät linja-autoperinteet

• Satulin suvun linja-autoperinteet ulottuvat 1920-luvulle, jolloin Aarni Satulin isoisä Olavi Satuli aloitti linja-autoliikennöinnin.
• Vanha Porintie, jota myös Tannerin tieksi kutsutaan, avattiin olympiavuonna 1952. Sen ensimmäinen linjaliikennevuoro oli Olavi Satulin Helsingistä kello 9.30 lähtenyt vuoro, joka ajoi Takkulan ja Siippoon kautta Karkkilaan.
• – Samainen vuoro säilyi yli viisikymmentä vuotta lähes muuttumattomana. Valitettavasti sitäkään ei enää liikennöidä, toteavat Tuula Vuori-Satuli ja Aarni Satuli.
• Yleisradio esittää aika-ajoin tv:ssä kuvaa Helsingin pommituksista toisen maailman sodan aikana. Kuvamateriaalissa Helsingin linja-autoasemalta näkyy palava Someron Linjan linja-auto ja sen vieressä on Olavi Satulin linja-auto, johon pommin sirpaleet myös osuivat ja Olavi Satuli loukkaantui vakavasti.

• Olavi Satuli mainitaan merkittävänä liikennöitsijänä ja linja-autoalan uranuurtajana. Hän kuoli vuonna 1977. Hänen tyttärensä Tuulikki Lehtimäki (o.s. Satuli) ja poikansa Erkki Satuli jatkoivat yhtiön toimintaa, ja nimi muutettiin melko pian Vihdin Liikenne Oy:ksi.
• Vuonna 1989 sisarukset päättivät jakaa yhtiön. Tuulikki Lehtimäki jatkoi Vihdin Liikenne Oy:tä ja Erkki Satuli perusti Omnibussit Satuli Oy:n. 1990-luvun lama koitui kohtaloksi myös Omnibussit Satulille, ja yrittäjän riskit realisoituivat. Vihdin Liikenne Oy jatkaa edelleen.

• – Aloitimme Liikenne Satuli Oy:n vuonna 1996, kun tuli tarve perustaa oma ja oman näköinen linja-autoyhtiö. Mikään perintöfirma se ei siis ole. Rahallista pääomaa meillä ei ollut, kertovat Aarni ja Tuula.
• Aarnin isä myi liiketoimintansa ja Vihdin Liikenne linjaliikenteensä.
• – Molempia tarjottiin meille, mutta katsoimme, etteivät rahkeemme riitä. Se on jäänyt harmittamaan, varsinkin kun Otalammen linja-autoliikenne näivettyi. Jossittelu on kuitenkin turhaa, sillä olisi voinut käydä huonostikin, jos olisimme valinneet toisin, miettivät Aarni ja Tuula. – mkl

 

 
Aikaisemmat Vuoden Yrittäjät Vihdissä
vuosi yritys yrittäjä / yrittäjät
2012 Pusulan Kaivuu ja Sora Oy Anne ja Timo Lehtoranta
2011 Päivikin kukka Riitta Grönholm
2010 Imera Oy Kauko Mäkeläinen
2009 Veljekset Isokangas Oy Risto ja Mikko Isokangas
2008 Kaivinkoneurakointi Mikko Tiainen Ky Mikko Tiainen
2007 Optikko Nyman Synsam Kari, Liisa ja Jani Nyman
2006 Nummelan Varaosa Oy Jari Silfverberg
2005 Insinööritoimisto Havukorpi Oy Raimo Havukorpi
2004 Vihti Ski&Golf Center Helena ja Janne Uotila
2003 Nummelan Lukkopalvelu Oy Jukka ja Hannele Aapio
2002 Lasi-Turunen Oy Ari Turunen
2001 Nummelan Kuntopiste Soile Kukkola
2000 Kauneus- ja terveyshoitola Olohuone Ky Ritva Harilainen
1999 Nummelan Rautarakenne Oy Raine Hellgrén
1998 Kangaspaikka Ky Eira, Arto ja Hanna Lindholm
1997 Esbecon Oy Kaarina ja Antero Ekström
1996 Tekstitalo Haarnio Ky Anneli, Jari ja Timo Haarnio
1995 Karprint Ky Eero Ahola
1994 Laatumetalli Oy Leevi Pursiainen
1993 Vihdin Autotalo Ky Pauli ja Liisa Palin
1992 Siippoon Autohuolto N. Kivistö Paula ja Niilo Kivistö
1991 Nummelan Idea-tekniikka Oy Aimo ja Kerttu Schroderus
1990 Infolaite Ay Vesa ja Marjatta Lappalainen
1989 Selkin Halliyhtymä Eero Havia
1988 Suomen Ruuvitukku Oy Matti Koponen
1987 Foto-Vihtkari Kalle Vihtkari
1986 urakoitsija, autoilija Oiva Hyytiäinen Oiva Hyytiäinen
1985 Vihdin Vesi ja Lämpö Oy Lauri Vatjus
1984 Valinta Henrikki Reino Luomaniemi
1983 Nummelan Tapettimyynti Tuulikki ja Taisto Laakso
1982 VHL-Yhtiöt Eero Löfgrén
1981 Spar-kauppa, Nummela Erkki Salo
     
 
Sivun alkuun